SEDENJE PROTI STANJU


ALI STE VEDELI, DA…


Povprečni otrok oz. mladostnik presedi v povprečju 75% svojega budnega časa, pri čemer lahko združimo vse dejavnosti, opisane v spodnji sliki.


Problem je postal tako velik, da zdravstveni strokovnjaki sedenje enačijo s kajenjem, saj čezmerno sedenje skrajšuje življenje posameznikov, podobno kot kajenje.


Že dve uri neprestanega sedenja poveča tveganje za:


    • srčne bolezni
    • sladkorno bolezen
    • metabolični sindrom
    • rak
    • bolečine v križu in vratu ter druge ortopedske probleme
 

Dolgotrajno sedenje je ortopedska snežna kepa, posledično pa je vzrok ali vsaj povezano z naslednjimi problemi



Bolečine v vratu, sindrom karpalnega kanala, problemi s koleni, problemi s spodnjimi okončinami, okvare ramen, zmanjšana funkcija diafragme, bolečine v križu, hernija, okvare medeničnega dna, okvare kolkov…


NEMIRNOST IN GIBANJE


Za otroke z ADHD sta gibanje in nemirnost potrebi, ki se jima ne morejo upreti, hiperaktivnost, nepozornost in impulzivnost pa so običajni deli njihovega šolskega dne. Nemirnost in gibanje je naraven način nadzorovanja simptomov in olajšuje učenje pri otrocih z ADHD, preprečevanje gibanja pri teh otrocih pa jim otežuje učenje.

Otroci z ADHD so v primeru pisalnih miz za sedenje zaradi svoje nemirnosti in gibanja nujno moteči.

 

 


 

Raziskovalci so pričeli z raziskovanjem povezav med čezmernim sedenjem in splošno neaktivnostjo ter hitro rastjo števila diagnoz hiperaktivnosti z motnjo pozornosti (ADHD). Vzrok za veliko rast števila tovrstnih diagnoz je med drugim tudi čas, ki ga otroci preživijo sede. Beležimo izjemno naraščanje števila izdanih receptov za zdravila za zdravljenje hiperaktivnosti z motnjo pozornosti.



OBSTAJA KAKŠNA SLABA STRAN STANJA? ALI JE NEVARNO?

Ne! Ne obstajajo povezave med stanjem na delovnem mestu ali v šoli in zdravstvenimi težavami. Peter Katzmarzyk, profesor javnega zdravja na biomedicinskem raziskovalnem središču Pennington v svojih raziskavah ni našel NOBENE povezave med stanjem in zdravstvenimi težavami. Prav nasprotno, „stopnja smrtnosti je nazadovala ob višjih deležih stanja“, kar pomeni, da stanje ni nevarno.



KAKŠNE VIŠINE NAJ BODO PISALNE MIZE, NAMENJENE STANJU?

Višina otrokove pisalne mize namenjene stanju ni zapleten problem in ne potrebuje strokovnjaka za ergonomiko. Druga možnost je nastavljiva pisalna miza namenjena stanju, ki jo lahko zvišujejo ali znižujejo učenci sami.



KAKŠNO OBUTEV BI MORAL NOSITI MOJ OTROK?

Po mnenju Dr. Lynn Staheli z ortopedskega oddelka otroške bolnišnice medicinskega središča v Seattlu:(1) Najprimernejši razvoj stopala je, če smo bosi; (2) glavna vloga čevljev je, da ščitijo naša stopala pred poškodbami in infekcijami. Kaj to pomeni? To pomeni, da bi morali biti vaši otroci doma bosi, kolikor je to mogoče, v šoli pa bi morali nositi povsem tanke copate.



SE BO MOJ OTROK PREVEČ UTRUDIL ZA KINESTETIČNO MIZO?

Ne! Običajni šolski dan traja 6 ur, zaradi odmorov. Pri večini osnovnošolskih učilnic je uvajalno obdobje redko daljše od 15 minut, otroci pa imajo vedno možnost usesti se na tla, če so utrujeni. Naša izkušnja z otroki v učilnicah namenjenih stanju je, da so otroci prvih nekaj tednov po uvedbi pisalnih miz namenjenih stanju po koncu šolskega dne malo bolj utrujeni. Ko pa otroci postanejo bolj utrjeni, so zmožni stati dlje časa, ne da bi postali utrujeni.

 

 

Kako nas sedeči šoljski sistem in službe spreminjajo v invalide



 

External link opens in new tab or window